دومین همایش بین‌المللی «زیارت در ادیان و ملل» برگزار شد

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۹ کد : ۱۷۴۰۴ خبر روز
تعداد بازدید:۹۰۱
دومین همایش بین‌المللی گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها با عنوان «زیارت در ادیان و ملل»، امروز، پنجشنبه، ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰، به میزبانی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری دانشگاه اونام مکزیک، پژوهشکده حج و زیارت، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت برخط در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
دومین همایش بین‌المللی «زیارت در ادیان و ملل» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای همایش دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با مهم دانستن زیارت و نقش زیارتگاه‌ها در آثار فردی، سیاسی، اجتماعی و روان شناختی، گفت: زیارتگاه‌ها همچون قلب جامعه های بشری هستند که ارزش‌های والای معنوی در آن موج می‌زند.
وی نوع معماری، فضای معنوی و حضور زائران را رمز این ارزش ها خواند و اظهار داشت: حضور در یک مکان زیارتی، آثار اجتماعی دارد و فرد نوعی همدلی با دیگران پیدا می‌کند و از رفتار آنها الگو می گیرد. این مسئله سبب تأثیر زیارت و حضور در زیارتگاه ها بر انسان‌ها است.
دکتر معتمدی گفت: در کنار مفهوم کلی زیارت، می توان از ویژگی‌های خاص زیارت و شرایط آن همچون فاصله گرفتن از خرافات و رفتارهای آیینی غیرسودمند به درستی استفاده کرد.
در ادامه همایش حت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، زیارت را به معنای تمایل و برخواسته از انگیزه‌های دینی، عاطفی، معنوی، انسانی و سیاسی افراد خواند و اظهار کرد: تکریم انسان‌های مفید در جامعه بشری امری فطری است و مهرورزی نسبت به افراد تأثیرگذار در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مزارها و زیارت، گفت: مسئله زیارت در تمام فرهنگ‌ها مورد توجه بوده است که کارکردها، آثار و نقش های بسیاری مانند تحکیم اعتقادات مذهبی، تعالی روح و معنویت، تقویت خودباوری و اصالت فرهنگی، تقویت وحدت ملی و دینی، گردآورى ملیّت‌ها با آداب و رسوم، ترویج روحیه حق طلبی، عدالت خواهی، تاکید بر احقاق حق، توجه به جامعه و حکومت آرمانی و جهانی، افزایش تاب آوری و احساس امیدواری، بالابردن توانمندی، رفع غم، افزایش اعتماد به نفس و ایجاد آرامش برای زائر دارد.
سرپرست حجاج ایرانی افزود: زیارت، زمینه ساز پاکی و کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی است و انسان را از جرائم و آسیب‌های اجتماعی دور می‌کند. همچنین توسعه اقتصادی، رشد فرهنگ و هنر، تصمیم گیری در مسائل اجتماعی، تهذیب نفس و روح، پناهگاه بودن، خشوع، تجدید عهد با پیشوایان، یاد مرگ و آخرت و ایجاد روح شفقت از دیگر کارکردهای زیارت است.
در ادامه نوبت صبح این همایش، مقالات «گونه‌شناسی مزارات مشترک مسلمانان و مسیحیان در سرزمین شام»، «فلسفه زیارت»، «زیارت در تفاسیر، روایات و کلام علمای اهل سنت»، «زیارت در ادیان توحیدی و نقش معنوی و تمدنی آن»، «زیارت در هندوئیسم: اهداف و دستاوردها»، «بررسی اثرات تربیت عبادتی و اخلاص زوار با تأکید بر نقش معنوی زیارت» و «چشم اندازهای نو به زیارت» ارائه شد.

 


در نوبت عصر این همایش نیز، مقالات «تأملی در ایده اتوپیایی زیارت»، «نقد و بررسی دیدگاه صاحب تفسیر المنار در عدم جواز زیارت»، «آنتیپولو: پایتخت زیارتی فیلیپین»، «رهیافتی پدیدارشناسانه به سنت زیارت زرتشتیان در پیر سبز چکچک»، «مناسک و زیارت در کربلا»، «زیارت و سیاست»، «نقد دیدگاه قرآنیون شیعه درباره زیارت»، «مکان‌های مقدس مشترک مسیحیان، یهودیان و مسلمانان در بیت المقدس»، «زیارت با یک کلیک از پایین: درباره حج بدل مجازی و چارچوب فقهی آن»، «زیارت و بشارت:‌ انتقال آداب و رسوم پیش از اسپانیایی به سنت مسیحی در روند فتح اسپانیا» و «زائران در راه سنت جیمز، از قرون وسطی تا امروز» توسط پژوهشگران ارائه شد.


نظر شما :