جلسه کارگاه تدبر در سوره فلق

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۷۹۲ خبر روز
تعداد بازدید:۷۸۸
جلسه با حضور آقای دکتر اشرفی، حجت‌السلام و المسلمین آقای دکتر حسن‌زاده و آقای دکتر علی‌نژاد و آقای دکتر رضازاده و جمعی از دانش‌جویان تشکیل شد...
جلسه کارگاه تدبر در سوره فلق

جلسه با حضور آقای دکتر اشرفی، حجت‌السلام و المسلمین آقای دکتر حسن‌زاده  و آقای دکتر علی‌نژاد و آقای دکتر رضازاده و جمعی از دانش‌جویان تشکیل شد.

در آغاز پس از تلاوت آیات چند از کلام الله مجید، آقای دکتر علی‌نژاد به ذکر اهمیت توجه متدبرانه نسبت به سوره‌های قرآن پرداختند و ضمن بیان تعریف معنای تدبر، از تدبر به عنوان روشی برای فهم غرض هدایتی سوره تعبیر نمودند. که با تفکر و تعقل در آیات یک سوره به‌عنوان کل واحد صورت می‌پذیرد. بیان تفاوت تفسیر مرسوم از آیات با تدبر در قرآن و پرداختن به مبانی تدبر و روش‌های متداول آن در نحله‌های متنوع اندیشه‌ای، قلبی و تفصیلی از دیگر نکات مورد اشاره ایشان بود. در ادامه استاد رضازاده به ضرورت توجه به ساحت‌های وجودی انسان در مواجهه با سوره‌ها در تدبر اشاره داشته و با ورود به سورۀ فلق به‌صورت مصداقین و کشف تناسب و ارتباط میان آیات سوره فلق و تدبر در آن پرداختند. جناب حجت‌الاسلام و مسلمین آقای دکتر حسن‌زاده، دیگر مدرس این کارگاه با محوریت جنبۀ هدایتگری قرآن کشف نکات علمی و تئوری‌های ادبی از قرآن را فرع بر آن دانست. در آخر با طرح مسئله‌ای کلامی، به معنای شُرور و جایگاه آن در ادبیات توحیدی قرآن پرداختند. در بخش دوم کارگاه به بررسی معنای واژگانی الفاظ و عبارات سورۀ فلق پرداخته شد. 


نظر شما :