یادمان علامه طباطبائی (3) به صورت وبینار برگزار شد.

یادمان علامه طباطبائی (3) به صورت وبینار برگزار شد.

۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۳۷۹ خبر روز پژوهش
تعداد بازدید:۴۲۹
سومین یادمان علامه طباطبائی (ره) با محوریت بررسی اندیشه­ های فقهی و حقوقی ایشان، صبح دوشنبه 26 آبان ماه 1399 از ساعت 9 تا 12 با استقبال قابل توجهی برگزار شد.
یادمان علامه طباطبائی (3) به صورت وبینار برگزار شد.

 

گزارشی از همایش سومین یادمان علامه طباطبائی (ره)

   سومین یادمان علامه طباطبائی (ره) با محوریت بررسی اندیشه­ های فقهی و حقوقی ایشان، صبح دوشنبه 26 آبان ماه 1399 از ساعت 9 تا 12 از سوی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت مجازی و با استقبال قابل توجه اساتید، طلاب و دانشجویان برگزار شد. در ابتدای جلسه حجت الاسلام دکتر صالح حسن­ زاده (عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی)، دبیر علمی همایش، گزارشی از نحوه برگزاری همایش و میزان دریافت چکیده­ های تفصیلی و مقالات ارائه کرد. پس از گزارش ایشان، دکتر حسین سلیمی (رئیس دانشگاه علامه طباطبائی) به عنوان سخنران افتتاحیه، سخنرانی کرد. دکتر سلیمی، تلفیق علم انسانی و دانش تجربی را از اهداف علامه طباطبائی برشمرد و اندیشه‌های ایشان را در تبدیل دانشگاه علامه طباطبائی، به مرکز نظریه‌پردازی بومی بسیار راهگشا دانست.

   آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد (عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران) از شاگردان علامه طباطبائی، سخنران ویژه این مراسم بود که در بیانات خود بر این نکته تاکید کرد که نباید نظریات فقهی علامه طباطبائی را به نظریه اعتباریات محدود کنیم. از نظر ایشان، شاهکارهای علامه طباطبایی در مباحث اجتماعی ـ فقهی است. مثلاً در ذیل آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران، بحثی مفصل در اجتماعیات مطرح می‌کنند که نشانه نگاه وسیع به مسائل فقهی است و به نظرشان همه مردم باید برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و رفع فقر اقدام کنند.

   پس از سخنران ویژه مراسم، به انتخاب کمیته علمی همایش، از بین آثار دریافت شده توسط دبیرخانه همایش، مولفان شش اثر برگزیده به ارائه دیدگاه­های خود پرداختند که به ترتیب ارائه سخنرانی عبارتند از:

دکتر محمد حسین بیات (عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی) با عنوان نوآوری­ های علامه طباطبائی در روش استنباط احکام فقهی در المیزان؛ حجت الاسلام دکتر کاووس روحی برندق (عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس) با عنوان نقش نظریه ابتکاری اعتباریات علامه طباطبائی در استنباط احکام فقهی و اخلاقی؛ دکتر سجاد افشار (عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب) با عنوان نظریه معنا در مفاهیم فقهی- حقوقی از منظر علامه طباطبائی؛ دکتر علی عابدی رنانی (عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی) با عنوان رویکرد نفع محور به حقوق: نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی و نظریه نفع محور جان فینیس؛ علی­رضا دهقانی (دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق  دانشگاه امام صادق علیه السلام) با عنوان واکاوی اندیشه‌های تفسیری، اصولی و فلسفی علامه طباطبائی در پیوند با دانش حقوق عمومی؛ و دکتر حمیدرضا بصیری (عضو هیئت علمی گروه فقه دانشگاه علامه طباطبائی) با عنوان اهمیت تحلیل مسائل فقهی وحقوقی نظام خانواده در تبلیغ و ترویج دین اسلام ازنگاه علامه طباطبائی.

  این همایش با جمع ­بندی دبیر علمی همایش به کار خود پایان داد.

اجرای جلسه نیز بر عهده دکتر سعید طاوسی مسرور (عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر اجرایی همایش) بود.  

عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه نباید نظریات فقهی علامه طباطبایی را به نظریه اعتباریات محدود کنیم،‌ اظهار کرد: شاهکارهای علامه طباطبایی در مباحث اجتماعی ـ فقهی است. مثلاً در ذیل آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران، بحثی مفصل در اجتماعیات مطرح می‌کنند که نشانه نگاه وسیع به مسائل فقهی است و به نظرشان همه مردم باید برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و رفع فقر اقدام کنند.

متن کامل صحبت‌های آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد، عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن iqna

 

حسین سلیمی بیان کرد:

اثرگذاری اندیشه‌های علامه طباطبایی در نظریه‌پردازی اسلامی - ایرانی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: مرحوم شهید مطهری بیان می‌‌کرد که برای فهم اندیشه‌های اسلامی هم نیاز به فقه و هم علوم جدید داریم؛ لذا هر علمی که به ما در حل مسائل جامعه اسلامی کمک کند گونه‌ای از دانش‌های اسلامی است. شاید نگاه عقلایی علامه طباطبایی بتواند گشایش‌های متعدد و برداشت‌های نواندیشانه‌ای را در فقه و حقوق به ما بدهد.

متن کامل صحبت‌های دکتر حسین سلیمی ، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن iqna

 

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در تبیین نوآوری‌های فقهی علامه طباطبایی اظهار کرد: گسترده‌تر از احکام فقهی، احکام اخلاقی به عنوان زیرمجموعه‌ای از حکمت عملی است. کاری که علامه در اینجا با نظریه اعتباریات انجام داد، شاهکاری بود که میان هست و نیست و باید و نباید ارتباط برقرار کرد و باید و نبایدهای احکام فقهی را ریشه‌دار و استوار کرد.

متن کامل صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین کاووس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس  به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن iqna

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :