ضرورت حضور اجتماعی تر دانش الهیات در جامعه امروز

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۶ کد : ۱۸۱۸۰ خبر روز پژوهش
تعداد بازدید:۲۸۴
ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی بر ضرورت کاربردی سازی الهیات و حضور فعالتر رشته ها و دانش الهیات در جامعه امروز، به ویژه با یادآوری موضوع جهاد تبیین تاکید کردند.
ضرورت حضور اجتماعی تر دانش الهیات در جامعه امروز

در نشستی که در روز دوشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ به دعوت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور مدیر کل دفتر پشتیبانی فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آقای دکتر امید رضایی فر، و ریاست دفتر کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی، آقای دکتر مهدی گودرزی، در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسام الدین خلعتبری بر نقش فعال رشته های الهیات در جامعه امروز تاکید فراوان داشتند.

ایشان به این نکته اشاره داشتند که استادان و دانش آموختگان و متخصصان دانش الهیات می توانند به عنوان کنشگران فعال جامعه امروز در عرصه شناسایی مسائل، چالش ها و موضوعات روز پیش قدم بوده و با ریشه یابی این مسائل و شناخت درست از بسترهای زیربنایی، مبنایی و شناختی این چالش‌ها، می توانند راهکارهای عملی برای برون رفت از خیلی از مسائل را به جامعه ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر خلعتبری نیاز به کاربردی سازی دانش الهیات در زندگی شخصی، زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی و بازشناسی محل ارتباط دانش الهیات با زندگی بشر را از نیازهای مهم جامعه امروز دانستند و افزودند دانش الهیات در همه عرصه های شخصی و اجتماعی می تواند مبانی فکری را تصحیح کند و در عرصه عمل نیز تجویز های لازم را برای اصلاح اجتماعی صورت بخشد. وی دانشمندان الهیات را برخوردار از دانش مباحث نظری دانستند اما لازم برشمردند که در عین حال این دانشمندان به‌مثابه علمای بزرگ باید از زندگی جاری شخصی و اجتماعی جامعه خود آگاه باشند و این آگاهی از نیاز روز را جزئی از رویکرد ارزشی و وظیفه ذاتی دانشمندان الهیات دانستند. ایشان توجه همزمان عالم الهیات به توصیف، تفسیر، هنجار و بعد عملی را لازم و آن را موجب تاثیر اجتماعی بیشتر دانش الهیات بر شمردند.

حجت الاسلام دکتر حسام الدین خلعتبری همچنین تاکید کردند که دانش الهیات می تواند برای ورود به تمدن نوین ایرانی اسلامی و ایجاد فضایی همسو با سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه امروز نقش آفرینی محوری انجام دهد. 

در این نشست آقای دکتر رضایی فر نیز نقش دانش الهیات در بر ساخت جهان بینی الهی به ویژه در مواجهه با چالش های عصر فناورانه را مورد توجه قرار دادند.

در ادامه آقای دکتر گودرزی بر ضرورت ورود دانش الهیات به عرصه های نوآوری های اجتماعی تاکید نمودند. 

در خاتمه این نشست که با تقدیر از اساتید نمونه دانشکده الهیات و معارف اسلامی همراه بود، ریاست دانشکده، حجت الاسلام دکتر خلعتبری به عزم راهبردی این دانشکده برای تاسیس دفتری اختصاصی در این دانشکده در زمینه نوآوری و ارتباطات اجتماعی، مشاوره و کارآفرینی با پیگیری آقای دکتر علیرضا اشتری تفرشی اشاره داشتند.


نظر شما :