آیین گرامی‌داشت هفته وحدت و جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در دانشگاه علامه‌طباطبائی

۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۸ کد : ۲۲۹۱۶ خبر روز
تعداد بازدید:۹۲
آیین گرامی‌داشت هفته وحدت و جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی، با حضور مدیران، استادان و کارکنان، در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.
آیین گرامی‌داشت هفته وحدت و جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در دانشگاه علامه‌طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، آیین گرامی‌داشت هفته وحدت و جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، ظهر روز، دوشنبه، 10مهرماه 1402، با حضور مدیران، استادان و کارکنان دانشگاه، در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برگزار شد.
دکتر حسام‌الدین خلعتبری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه‌طباطبائی، در سخنانی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: دین اسلام با وجود پیامبر اعظم(ص) تاسیس، با خون امام حسین(ع) آبیاری و حفظ شد و با نهضت علمی فرهنگی امام صادق(ع) برای همیشه در تاریخ درخشش پیدا  نمود .
وی افزود، از دیگر امامان  معصوم احادیث کمی داریم بیشترین احادیث  از امام صادق  نیز از امام باقر علیهماالسلام  می باشد اگر اقدام علمی امام نبود ما هم باید مانند برادران اهل تسنن به منابع دیگر مانند قیاس ، استحسان  ... پناه می بردیم ولی به یمن کار علمی امام صادق علیه السلام  منابع فقه ما مستند به کتاب خدا ، اجماع و عقل و  بویژه اخبار و احادیث  است. و خلاء منابع فقهی نداریم.
وی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در 570 میلادی متولد شد و در 610 میلادی به نبوت رسید. خداوند پیامبر را از همان ابتدای زندگی در مسیر سختی قرار می‌دهد؛ چرا که اگر کسی بخواهد کارهای بزرگی را انجام دهد باید سختی‌های بسیاری تحمل کرده باشد تا بتواند مشکلات و درد انسان‌ها را درک کند و گرفتاری جوامع را بفهمد. حضرت محمد(ص) در جامعه‌ای آشفته، به پیامبری مبعوث می‌شود و تمدن بزرگی را ایجاد می‌کند.
دکتر خلعتبری ادامه داد: انسان نیاز به راهنما دارد  دلیل نیازمندی به پیامبران  این است که انسان در طول  زندگی خود پشیمان می‌شود و این پشیمانی نشان می‌دهد که عقل انسان ناقص یا محدود  است.لذا نیازمند عقل دیگری در هدایتیم  این را هم عرض کنم ، علم نمی تواند مشکل را حل کند اینکه بگوییم مردم باسوادتر می شوند بهتر می شوند این هم کار را درست نمی کند الان بیشترین جنایات در کشورهایی است که بیشترین باسواد ها را دارند. آموزش و پرورش و دانشگاه ها مشکل را حل نکرده اند . مشکل جوامع انسانی، مشکل اخلاق است و مشکلی که پیامبران حل می‌کنند نیز همین مشکل مهم بشر یعنی  اخلاق انسان است. مشکل اخلاق است که زیاده طلبی ، و تنازع پیش می آید و اخلاق است که وحدت ارتباط و اتحاد را بین جوامع و پیروان  مکاتب الهی و مذاهب اسلامی ایجاد می کند. پیامبر اسلام  در قرآن مسلمین را به اتحاد دعوت نموده و فرمود به ریسمان محکم الهی چنگ زنید و متفرق نشوید و نیز فرمود اگر متفرق شوید بوی خوش وحدت را از دست می دهید و سستی و بی انگیزگی اجتماعی ایجاد می گردد و دشمنان بر شما مسلط می گردند.
سخنرانی، مولودی خوانی، شعرخوانی آیینی و اجرای گروه تواشیح از مهم‌ترین برنامه‌های این آیین بود که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

 

کلید واژه ها: گرامی‌داشت هفته وحدت میلاد پیامبر اکرم


نظر شما :