برگزاری چهارمین همایش علوم انسانی قران بنیان
عطنا- چهارمین همایش «علوم انسانی قرآن بنیان: نقد قرآنی نظریههای رایج در علوم انسانی» با موضوع نقد نظریات رایج در علوم انسانی، 23 مهرماه 1403 در دانشکده ی الهیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
در این همایش دکتر شجاع احمدوند رییس دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر خلعتبری رییس دانشکده ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر ابوالقاسم فاتحی رییس پژوهشکده ی تحول در علوم انسانی، دکتر ابراهیم برزگر استاد دانشکده علوم سیاسی، دکتر احسان اکرادی استادیار مدیریت آموزش عالی پژوهشکده تحول علوم انسانی و تعدادی از مهمانان خارجی سخنرانی کردند.
دکتر شجاع احمدوند: صحبت کردن در مورد قرآن هم سهل است و هم دشوار
دکتر شجاع احمدوند، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، در سخنان خود با اشاره به اینکه قرآن در بسیاری از محافل دانشگاهی مورد توجه جدی قرار گرفته، گفت: "صحبت کردن در مورد قرآن هم سهل است و هم دشوار. سهل از آن جهت که زبان و گوش هر فرد مسلمانی با قرآن آشنا است. حتی اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد و از آن جهت دشوار است که امروزه همه میدانند تفسیر قرآن یکی از پیچیدهترین رویدادهای علوم اسلامی است و نیازمند فهم دانشهای متعددی است."
وی همچنین افزود: "من باور دارم که اندیشمندان ما رسالت خود را به نحو عالی ایفا خواهند کرد و ما دانشگاه کارآمدتری خواهیم داشت."
حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم: قرآن به عنوان منبع معرفتی و علمی نقش مهمی در علوم انسانی دارد
حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در این همایش بیان کرد: "همهی ما به میزان انس و الفتی که با پیامبر و قرآن داریم و به میزان ارتباط با دین و آیات قرآن میتوانیم در محیط دانشگاه و خانواده و غیره تاثیرگذار باشیم."
او ضمن تسلیت وفات حضرت معصومه (س) افزود:" قرآن به عنوان منبع معرفتی و در دسترس، نقش جدی و مهمی در علوم انسانی دارد."
اکبری اقدم در طی همایش با ذکر تعبیری از مقام معظم رهبری این پرسش را مطرح کرد: "ما تا چه زمانی باید مصرف کنندهی علوم انسانی باشیم؟ باید به جایی برسیم که خودمان دست به تولید علم بزنیم. با تحول علوم انسانی و حضور در عرصهی علم این اتفاق رخ خواهد داد."
حجتالاسلام والمسلمین دکتر خلعتبری: ما علوم انسانی را امام علوم میدانیم
حجتالاسلام والمسلمین دکتر خلعتبری رییس دانشکده ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، در مورد علوم اجتماعی و انسانی و مبنای آن صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه علوم انسانی کار هدایت و راهنمایی انسان را بر عهده دارد، افزود: "اگر نگاه دقیقی به علم بیندازیم، متوجه خواهیم شد که علم بدون پایه وجود ندارد."
آقای خلعتبری دربارهی ۴ محور اصلی حوزهی تحول گفت:" دانشکده الهیات در ۴ محور در حال کارهای بنیادی در حوزهی تحول است: ۱. برنامه راهبردی دانشگاه در حوزهی پژوهشها ۲. همایش چالش های جهان اسلام که به بررسی علمی و راهبردی برای غلبه بر چالش های موجود میپردازد. ۳. گروه پژوهشی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم که با دانشکدههای دیگر مرتبط است. ۴. همایشی که اکنون در حال برگزاری است."
وی در پایان در مورد مقالات موجود همایش صحبت کرد و افزود: حدود ۱۰ مورد از مقالههای اساتید مورد ارزیابی قرار گرفته است.
دکتر فاتحی: قرآن حقیقت محض است
در ادامه دکتر فاتحی، رئیس پژوهشکدهی تحول در علوم انسانی، با اشاره به تبعات عدم بهره گیری از آموزههای انبیا در علوم انسانی گفت: " اگر آموزههای انبیا را از علوم انسانی جدا کنیم، نتیجهی آن را به شکلی شدیدتر و به طور مثال در اتفاقات غزه میبینیم."
وی افزود: "۹۰ درصد بحث های ما باید به حقیقت محض ارجاع پیدا کند که آن حقیقت محض قرآن کریم است."
دکتر برزگر: دانستههای ما قطرهای در برابر اقیانوس ندانستههای ما است
دکتر برزگر، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در همایش مذکور ضمن تشکر از همهی افراد حاضر در همایش تاکید کرد: "معرفت بشر معرفتی منفعل است. گاهی وقتها معرفت شناسی در انتخاب عقلانی بر مبنی ظاهر و باطن موضوعیت پیدا میکند."
موضوع مقاله دکتر برزگر، نقد نظریهی انتخاب عقلانی با گزارههای عقلانی بود که در همایش در مورد آن به تفصیل صحبت شد.
وی در پایان گفت: "دانستههای ما قطرهای در برابر اقیانوس ندانستههای ما است و معرفت بشر معرفتی منفعل است.»
دکتر احسان اکرادی: یادگیری یک امر مادامالعمر است
در پایان دکتر احسان اکرادی، استادیار مدیریت آموزش عالی پژوهشکدهی تحول علوم انسانی، با اشاره به اینکه یادگیری یک امر مادامالعمر است، مهمانان خارجی همایش را معرفی کرد که عبارت بودند از: محمدنصیرخان استاد دانشگاه بینالمللی اسلام آباد، دکتر شهباز علی و دکتر عبدالرحمن. حوزههای مورد بحث این همایش به ترتیب شامل تعلیم و تربیت، روش شناسی و جامعه شناسی و نظام اجتماعی بود.
در نهایت در مورد محتوای مقالات مهمانان خارجی به زبان فارسی بحث و تبادل نظر شد.
نظر شما :