زینب الفت پور

زینب الفت پور

عنوان پایان‌نامه

مسئله اندیشه ورزی در ماثورات حضرت زهرا (س)



    رشته تحصیلی
    علوم قرآن و حديث
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

    مساله ی اندیشه و اندیشه ورزی همواره دغدغه ی انسان ها بوده است به طوری که دانشمندان مختلف در زمینه های مختلف مانند فلسفه، منطق و ... در تلاش بودند تا روش های اندیشه ورزی را به مخاطبان خود آموزش دهند. اسلام نیز به عنوان نقشه ی راه انسان مسیر های پرورش اندیشه را در مسائل مختلف بیان کرده است. اندیشه در لغت به معنای تفکر میباشد. تفکر از واژه های پرکاربرد قرآنی بوده و ۴۷۹ بار در قرآن به کار رفته است و به معنای : نیروئى است پویا و پیاپى که آدمى را از مجهول به معلوم میرساند و به آن میپردازد. جایگاه اندیشه ورزی در منابع اسلامی به قدری بالاهست که در کلام پیامبر(ص) یک ساعت اندیشه کردن را از ۷۰ سال عبادت برتر دانسته اند. حضرت زهرا با پیروی از دستورات پیامبراکرم و به عنوان فردی که در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی، خانوادگی و... الگوی انسان ها میباشند ، در مساله ی اندیشه ورزی چگونه برای انسان ها می توانند الگو قرار بگیرند؟ این پژوهش در صدد است با روش توصیفی تحلیلی مساله ی اندیشه ورزی را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ماثورات ایشان در حوزه های مختلف ، همچون محور های اندیشه ورزی و روش های ایشان در پرورش آن بین مردم را مورد برسی قرار دهد . به عنوان مثال: در بخشی از خطبه ی فدکیه، حضرت به مردی اشاره می کند و از او میخواهد تا درباره ی این مساله اندیشه کند که آیا فقط مردم عادی باید برای فرزندان خود ارث بگذارند و پیامبران برای فرزندان خود نباید ارث بگذارند؟ و آنگاه به جریان سلیمان نبی اشاره میکند که حضرت داوود برای ایشان ارث گذاشتند.  

    Abstract

      The issue of thought and thinking has always been a concern for humans, to the extent that various scholars in fields such as philosophy, logic, and others have sought to teach methods of thinking to their audiences. Islam, as a roadmap for humanity, has outlined pathways for the cultivation of thought in various matters. In linguistic terms, "thought" means contemplation. Contemplation is a frequently used term in the Quran, appearing ۴۷۹ times, and it refers to a dynamic and continuous force that leads a person from the unknown to the known and engages with it. The status of thinking in Islamic sources is so high that in the words of the Prophet (PBUH), an hour of contemplation is considered superior to ۷۰ years of worship. Hazrat Zahra, following the teachings of the Prophet and serving as a role model for people in various aspects of social and family life, can serve as an example for how individuals can engage in thinking. This research aims to analyze the issue of thinking, both directly and indirectly, in her teachings across various domains, such as the themes of thinking and her methods of nurturing it among people, using a descriptive-analytical approach. For instance, in part of the Fadakiah sermon, she refers to a man and asks him to contemplate whether only ordinary people should leave inheritance for their children, while prophets should not. She then refers to the story of Prophet Solomon, where Prophet David left an inheritance for him.