
سیدمهدی حسینی
توازن قوای سه گانه با تاکید بر اصل ولایت فقیه در فقه امامیه و حقوق ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- الهیات و معارف اسلامی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۷۳
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۳۰۴[۲۹۳۰۴]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۱۴
- تاریخ دفاع
- ۰۵ دی ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۳:۰۰
- چکیده
-
از آنجایی که معمولا تمرکز قدرت در دست فرد یا
گروهی خاص موجب بروز خودکامگی می شود ؛ اندیشمندان به نظریه تفکیک قوا روی آوردند تا با تقسیم قدرت حاکم بر کشور بین سه قوه، از تمرکز قدرت و بروز فساد جلوگیری بشود. اما از آنجایی که تفکیک قوا تا به تعادل و توازن قوا نینجامد، هدف اصلی آن که آزادی مردم است حاصل نمی شود، اندیشمندان طرفدار این نظریه به بحث مهم تعادل قوا روی آوردند؛ یعنی قدرت تقسیم شده بین قوا طوری باشد که قدرت، قدرت را کنترل کند. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و گردآوری داده های کتابخانه ای به دنبال رسیدن به وضعیت توازن قوا با وجود ولایت فقیه از نظر فقه امامیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس فرضیه نخستین، وجود ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عاملی مهم در ایجاد توازن بین قوا است. در ادامه روشن شد که در فقه امامیه، هدف برپایی حکومتی عادل است که روش خاصی برای رسیدن به آن تبیین نشده است. لذا تفکیک قوا را به جهت پذیرفته شدن آن توسط عقلاء و تخصصی کردن امور، میتوان به عنوان روشی برای اداره جامعه اسلامی به نحو عادلانه پذیرفت. به علاوه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استقلال یا تفکیک قوا و توازن قوای سه گانه مملکتی زیر نظر ولایت مطلقه امر پذیرفته شده است. به عبارت دیگر وجود ولایت مطلقه فقیه در رأس قوا، از طریق تنظیم روابط بین قوا و حل اختلافات قوا، تضمین کننده حفظ استقلال و توازن قوای سه گانه است. - Abstract
-
ince the concentration of power in the hands of a particular person or group usually causes autocracy; Thinkers turned to the theory of separation of powers in order to prevent the concentration of power and the occurrence of corruption by dividing the governing power of the country between three branches. But since the separation of powers does not reach the balance of powers, its main goal, which is the freedom of the people, is not achieved. The thinkers in favor of this theory turned to the important discussion of the balance of powers It means that the power is divided between the powers in such a way that the power controls the power. This article, with the descriptive-analytical method and the collection of library data, seeks to achieve the state of balance of power with the existence of velayat al-faqih in terms of Imami jurisprudence and the constitution of the Islamic Republic of Iran. According to the first hypothesis, the existence of Velayat Faqih in the Constitution of the Islamic Republic of Iran is an important factor in creating a balance between powers. In the following, it was clarified that in Imami jurisprudence, the goal is to establish a just government, which has not been explained in a specific way to achieve it. Therefore, the separation of powers can be accepted as a method of managing the Islamic society in a fair manner, in order to be accepted by the rational and to specialize the affairs. In addition, in the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the independence or separation of powers and the balance of the three powers of the state under the supervision of the absolute governorship are accepted. In other words, the existence of the absolute authority of the jurist at the head of the powers, through regulating the relations between the powers and resolving the differences between the powers, guarantees the preservation of the independence and balance of the three powers.