زینب اخباری

زینب اخباری

عنوان پایان‌نامه

تاریخ گذاری روایات وهن زنان در خانواده در منابع فریقین



    دانشجو زینب اخباری در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاریخ گذاری روایات وهن زنان در خانواده در منابع فریقین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم قرآن و حديث
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    به دلایل گوناگون در طول تاریخ زنان دچار تبعیض جنسیتی در جوامع گوناگون شده‌اند. از نظر برخی جامعه‌شناسان تفاوت زیستی، تفاوت در نحوه جامعه پذیرکردن و بر ساخت‌های اجتماعی دلیل این تبعیض شناخته شده است. در حجازِ قبل از اسلام نیز این تبعیض‌ها وجود داشت. با نزول قرآن برخی از آن‌ها چون زنده‌به‌گور کردن دختران برچیده شد و با اشاره آیات الهی زن از جایگاه والای انسانی برخودار شد. علی‌رغم آموزه‌های متعالی قرآن در مورد زنان در متون روایی متن‌های جهت‌گیرانه و وهن آمیز علیه زنان چون خیانت‌کار، فاسد، حیله‌گر، فتنه و شوم‌بودن ایشان وجود دارد. این پژوهش با بهره‌گیری از روش تاریخ‌گذاری تحلیلیِ توأمان سند و متن به بررسی برخی روایات موهون علیه زنان در قالب خانواده پرداخته است. تاریخ‌گذاری دوازده روایت در این پژوهش نشان می‌دهد این متون با راویانی که بیشتر حکومتی و زاهد پیشه بودند در مقام عابدان مشهور در جایگاه حلقه مشترک منتشر شده است. برخی از متن‌ها مانند شومی زنان، خرده فرهنگ‌های جاهلی است که بعد از فوت پیامبرص احیا و باز نشر شد. به‌طور معمول تاریخ این متن‌ها به قبل از اسلام   و تاریخ اسناد آن به اواخر قرن اول و دوم می‌رسد. خاستگاه بیشتر این متونِ روایی شهر بصره و کوفه، سپس شهر شام و در نهایت شهرمدینه و مکه بودکه با رشد وارونه اسناد به پیامبرص منتسب شده است.‌ مطالعه وضعیت راویان و اسناد این روایات نشان می‌دهد این متن‌ها دارای کارکرد های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی است که با کارکرد تغییر فرهنگ خانواده و بهره‌گیری از احساسات ضد بنی‌اسرائیلی نزدیک به دوران حیات پیامبرص ایجاد شده‌اند. بخشی از این روایات دارای کارکرد سیاسی برای ایجاد محدودیت در حکمرانی و قدرت گرفتن زنان، عدم حضور اجتماعی و دخالت ایشان در مراکز تصمیم‌گیری از طریق تغییر در فرهنگ خانواده است. این روایات با کمک راویانی در مقام قاضی و محدث با تعیین زنان به‌عنوان مصداق فتنه‌گری، فساد انگیزی و خیانتکاری به صورت گسترده منتشر شد تا از طریق تضعیف جایگاه زن در خانواده، اغراض حکومتی را مدلل کنند. تاریخ‌گذاری سندی این متون هم‌بستگی معنایی آن‌ها را با حوادث مختلف دوره اموی، عباسی و اهداف سیاسی ایشان نشان می‌دهد که از طریق تصحیف، تدریج و یا توسعه و رشد متن روایات اتفاق افتاده است. به‌عنوان نمونه اندیشه، نحوه حکومت خلیفه دوم و جنگ جمل در ایجاد و گسترش این روایات نقش مؤثری داشت؛ در حالی که این متون با آیات قرآن و مفاهیمی که در مورد زنان ارائه می‌کند و همچنین با سیره و منش اهل‌بیت علیهم السلام در تعارض است تاجایی که اصالت این متون را در گفتمان روایی پیامبر ص و اهل بیت ایشان زیر سوال می‌برد.

      

    Abstract

    For various reasons throughout history، women have suffered gender discrimination in various societies. According to some sociologists، biological differences، differences in the way of socialization and social constructions are known as the reason for this discrimination. These discriminations also existed in Hejaz before Islam. The revelation of the Qur'an، some of them were dismantled by burying the girls alive، and by referring to the divine verses، women were given a high human status. Despite the sublime teachings of the Qur'an about women، there are directional and derogatory texts against women such as treacherous، corrupt، cunning، sedition، and evil in the tradition texts. This research، using the analytical dating method of the document and the text، has investigated some Mohoon traditions against women in the form of the family. The dating of twelve traditions in this research shows that these texts were published with the narrators who were mostly governmental and ascetic by profession in the position of famous worshipers in the common circle. Some of the texts، such as Shoumi women، are the subcultures of Jahili، which were revived and republished after the death of the Prophet. Usually، the date of these texts goes back to before Islam and the date of its documents reaches the end of the first and second centuries. The origin of most of these traditions texts was the city of Basra and Kufa، then the city of Sham، which has been attributed to the Prophet by the inverted growth of documents. The study of the narrators and documents of these traditions shows that these texts have political، economic and cultural-social functions، which were created by the function of changing the family culture and taking advantage of the anti-Bani Israel sentiments close to the Prophet's lifetime. Some of these traditions have a political function to create restrictions on women's governance and empowerment، lack of social presence and their involvement in decision-making centers through changes in family culture. With the help of narrators in the position of judge and muhadith، these traditions were widely published by identifying women as examples of sedition and corruption، treachery، in order to demonstrate the government's goals by undermining the position of women in the family. Documentary dating of these texts shows their semantic correlation with various events of the Umayyad، Abbasid period and their political goals، which happened through the compilation، gradual or development and growth of the text of the hadiths. As an example of thought، the way of ruling the second caliph and the Battle of Jamal played an effective role in creating and expanding these traditio   While these texts are related to the verses of the Qur'an and the concepts it provides about women And it is also in conflict with the character of the Ahl al-Bayt، peace be upon them، to the extent that it questions the authenticity of these texts in the tradition discourse of the Prophet   and her Ahl al-Bayt.