
امید خلجی
مطالعه عوامل موثر بر کاهلی در نماز و راهکارهای قرآنی و روایی مقابله با آن ( مطالعه موردی هنرستان انقلاب اسلامی ۲ و هنرستان امام علی (ع) ۲ واقع در اسلامشهر )
- رشته تحصیلی
- علوم قرآن و حديث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- الهیات و معارف اسلامی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۷۳
- نام کلاس محل ارائه
- سالن کنفرانس[۲۹۵۰۳]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۱۷
- تاریخ دفاع
- ۱۱ آذر ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۰:۰۰
- چکیده
-
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر کاهلی در نماز و راهکارهای قرآنی و روایی مقابله با آن است. حوزه تحقیق شامل تعدادی از دانش آموزان هنرستان انقلاب اسلامی ۲ و هنرستان امام علی (ع) ۲ واقع در اسلامشهر که پایه های تحصیلی آنها دهم، یازدهم و دوازدهم است و بازه سنی این دانش آموزان پسر از پانزده تا هجده سال می باشد، تمام آنها به سن تکلیف رسیده اند، به عبارتی دیگر فریضه نماز بر تمام آنها واجب شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی و با شیوه ی گراندد تئوری اجرا شد،که از بین آنها با استفاده از اشباع نظری و به صورت در دسترس تعداد ۲۵ نفر انتخاب شدند. داده های مورد نظر از طریق مصاحبه، مشاهده، مراجعه به اسناد و یا ترکیبی از این منابع گردآوری شد و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد سنجش قرار گرفتند و سپس به نگارش و ثبت اندیشه ها و تفسیر خود از داده ها مبادرت ورزیده شد. نتایج حاصل از مصاحبه ها که منجرب کاهلی در نماز دانش آموزان شده بود عبارت بود از: عوامل علی (نا آگاهی، عدم تفکر و تعقل، تنبلی و سستی اراده، بی انگیزگی، نا امیدی، عدم باور به غیب، باور غلط، شبهات بی پاسخ، اماکن مذهبی و مطیع بودن) این نتایج نشان داد که عوامل علی به عنوان مهمترین علل کاهلی در نماز شناخته میشوند، به عبارت دیگر این عوامل بیشتر از عوامل زمینه ای و عوامل مداخله گر در کاهلی در نماز دانش آموزان تاثیرگذار بودند. همچنین، عوامل زمینه ای مانند (افراط، گرانی و تورم، مسئولین، آسیب اجتماعی، والدین و مراسمات مذهبی) و عوامل مداخله گر مانند (آسیب رسانه ای، مسخره کردن، همنشین بد، مربی و معلم) نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا میکردند. بر اساس یافتههای پژوهش باید بیان داشت که هر عامل همانند یک پازل است که در کنار یکدیگر کاهلی نماز را در فرد تقویت می کند. با توجه به عوامل سه گانه نتیجه آن شد که این کاهلی موجب ایجاد پدیده آسیب روحی (مشکلات روحی، ضعف ایمان، انجام گناه) شده است. راهبردهایی که با توجه به قرآن و روایات برای کاهلی در نماز گردآوری شد عبارت بود از: (تحقیق و بررسی، ایستادگی، اجرا، همنشین خوب و والدین مسئولیت پذیر). پیامدهای منفی کاهلی در نماز نیز با توجه به قرآن و روایات، عدم مقبولیت و در ماندگی است. عمل به هر یک از راهبردهای فوق نه تنها که موجب از بین رفتن کاهلی در نماز دانش آموزان و دیگران خواهد شد، بلکه موجب پایداری و اخلاص در نماز نیز می شود. پیشنهاد میشود که برای کاهش کاهلی در نماز، برنامههای آموزشی و تربیتی طراحی و اجرا شود. همچنین، تقویت ارتباطات اجتماعی و مذهبی نیز میتواند موثر باشد.
- Abstract
-
abstract The purpose of the current research is to study the factors affecting laziness in prayer and the Quranic and narrative solutions to deal with it. The scope of the research includes a number of students of Islamic Revolution College ۲ and Imam Ali College ۲ located in Islamshahr, whose academic grades are ۱۰th, ۱۱th and ۱۲th, and the age range of these male students is from fifteen to eighteen years old, all of them They have reached the age of obligation, in other words, the duty of prayer has become obligatory on all of them. This research was carried out in terms of practical purpose and qualitatively and with the method of grounded theory, from which ۲۵ people were selected using theoretical saturation and available. The desired data were collected through interviews, observation, referring to documents or a combination of these sources and were evaluated in three stages of open, central and selective coding, and then started writing and recording thoughts and interpreting the data. cultivated The results of the interviews that led to students' laziness in prayer were: Causal factors (lack of awareness, lack of thinking and reasoning, laziness and weakness of will, lack of motivation, hopele ess, lack of belief in the unseen, false belief, unfounded doubts answer, religious places and being obedient) these results showed that causal factors are known as the most important causes of laziness in prayer, in other words, these factors were more influential than background factors and intervening factors in laziness in prayer among students. Also, background factors such as (excessiveness, inflation, officials, social harm, parents and religious ceremonies) and intervening factors such as (media damage, teasing, bad companions, coaches and teachers) also play an important role in this field. were doing Based on the findings of the research, it should be stated that each factor is like a puzzle that together strengthens the laziness of prayer in a person. According to the three factors, it was concluded that this laziness has caused the phenomenon of mental damage (mental problems, weak faith, committing sins). The strategies that were compiled according to the Quran and hadiths for laziness in prayer were: (research and investigation, standing, implementation, good companion and responsible parents). According to the Qur'an and hadiths, the negative consequences of laziness in prayer are lack of acceptance and delay. Applying each of the above strategies will not only eliminate laziness in the prayer of students and others, but will also cause stability and sincerity in prayer. It is suggested to design and implement training programs to reduce laziness in prayer. Also, strengthening social and religious connections can also be effective.