
غزل خازنی
بررسی نسبت غرض مندی خداوند و معنای زندگی در بازخوانی دیدگاه عدلیه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- الهیات و معارف اسلامی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۷۳
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۳۰۷[۲۹۳۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۱۵
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- ۱۳:۰۰
- چکیده
-
چکیده:
غرض خداوند ازخلقت و آفرینش یکی از دغدغههای جدی انسان است که به زمان خاصی اختصاص ندارد بلکه در طول تاریخ افراد متعددی با این پرسش مواجه گشتهاند که خداوند به چه دلیلی انسانها را برای زیستن به عالم خاکی فراخوانده است؟ همچنین معناداری زندگی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه انسانها است که هر فردی در صورت معناداری زندگی میتواند رنجها، ناکامیها و لحظههای تاریک حیات خویش را تاب آورد اما اگر خود را در بن بست بیمعنایی بیابد دچار پوچی میگردد که پوچگرایی عواقب شومی برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت. در این پژوهش ابتدا معنای زندگی مورد بررسی قرار گرفته است و بیان شده که میتوان ترکیب «معنای زندگی» را گاهی به معنای «هدف زندگی» به کار برد و گاهی آن را به معنای «ارزش زندگی» دانست و برخی به شباهت خانوادگی میان معانی «معنای زندگی» قائل هستند. در رابطه با معنای زندگی نظریههای گوناگونی ارائه شده است که عبارتند از نظریههای ناطبیعتگرایانه، طبیعتگرایانه و فراطبیعتگرایانه که تعدادی از این نظریهها معنای زندگی را خلق کردنی و ساختنی میدانند در حالی که برخی دیگر معنای زندگی را کشف شدنی و یافتنی تلقی مینمایند سپس از میان نظریههای مختلف نظریه هدف [الهی] به خاطر ارتباطش به بحث غرضمندی خداوند با تفصیل بیشتری مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ادامه نیز دیدگاه اندیشمندان مسلمان که شامل حکما و فلاسفه، متکلمان اشعری و متکلمان عدلیه میباشند پیرامون غرض و هدف خداوند از آفرینش بیان شده است. به زعم متکلمان عدلیه افعال الهی معلّل به اغراض هستند و به برخی اغراض برای آفرینش انسان باور دارند نظیر عبادت و بندگی، رحمت و جانشینی. در پایان، این پژوهش نسبت غرضمندی خداوند و معنای زندگی در دیدگاه عدلیه را تبیین نموده و نشان میدهد که غرضمندی خداوند در دیدگاه عدلیه با معنای زندگی هماهنگی و سازگاری دارد حتی میتواند مکمل معنای زندگی نیز باشد.
کلید واژگان: دیدگاه عدلیه، غرضمندی خداوند، معنای زندگی