محمد صادقی

محمد صادقی

عنوان پایان‌نامه

بررسی تحلیلی مسأله شرور بر مبنای نظریات علامه حلی، غزالی،سوئین برن و جان هیک



    دانشجو محمد صادقی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سیدجابر موسوی راد ، پایان نامه با عنوان "بررسی تحلیلی مسأله شرور بر مبنای نظریات علامه حلی، غزالی،سوئین برن و جان هیک" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    محمد صادقی
    استاد راهنما
    سیدجابر موسوی راد
    استاد مشاور
    علی کربلائی پازوکی
    استاد داور
    مهدی اخوان
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    چکیده:

    مسئله شر یکی از مباحث کلام و فلسفه دین به شمار می آید و جایگاه آن، در اثبات وجود خدا و صفات الهی و معنای زندگی است. مسئله شر در مکاتب و ادیان متفاوت به طرق مختلف بررسی شده و ارتباط آن با صفات خداوندی تفسیر گردیده است. در این رساله که با روش تحلیلی- توصیفی و تفسیری انجام شده است هدف بررسی این مسئله از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه حلی در دین اسلام و همچنین جان هیک و سویین برن از متفکران غربی و مسیحی است. علامه حلی با تعریف الام و شرور و تقسیم بندی انواع آن بهترین راه حل را مسئله عوض و جبران شرور توسط خداوند تأکید دارد. غزالی نیز تأکید دارد که خیر و شر از جانب خداست و کسی که شر را از جانب خدا نداند، جاهل است. به این معنا که خداوند شر را برای شر می­آفریند، بلکه غرض خداوند از ایجاد شر، در واقع نیل به یک خیر بزرگتر است. به نظر غزالی ابهام در باب سازگاری رحمت خدا و وجود شرور ناشی از درک نادرست معنای حقیقی رحمت است. شر و رنجی که دامن­گیر برخی اجزاء عالم می­شود، در مقایسه با خیر کلی حاکم بر جهان، اندک و چه بسا ضروری است و گاه آنچه در موارد جزئی نابسامان می­نماید، در نظر به کلّ نظام هستی، سامان و قرار به شمار می­رود. جان هیک با راهکار تئودیسه مبتنی بر پرورش روح و همچنین دفاع مبتنی بر اختیار به حل مسئله شر می­پردازد.جان هیک شر را برای پرورش روح در دو مرحله خلقت و متحمل شدن رنج برای پرورش روح ضروری دانسته و هدف آفرینش را به وسیله ان تبیین می نماید. سویین برن نیز با قبول نظریه دفاع مبتنی بر اختیار، روایت زیبایی شناسانه به خیرهای برتر و لزوم شر برای کسب معرفت و کسب فضائل اخلاقی تأکید می­کند. سویین برن نگاهی با حصول خیرهای اخلاقی با وقوع شر داشته و به مدد آن مقوله مرگ را معنا می­کند. در این رساله پس از تبیین دقیق شر و انواع آن به تفصیل دیدگاه هر چهار اندیشمند مطرح می­شود. در پایان برای حل این مسئله هر چهار نظریه قابل قبول برای برخی انسان­ها و راه­گشای انسان در مواجهه با شرور می­باشد. اما با توجه به عقاید اسلای در جامعه ایران دیدگاه عوض از علامه حلی را کارآمدتر از سایر نظرات می­دانیم.

    کلمات کلیدی: شر، علامه حلی، غزالی، جان هیک، سویین برن، خداباوری