مهدی خورشیدوند

مهدی خورشیدوند

عنوان پایان‌نامه

انتظارات اجتماعی زنان بعد از انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر آسیب های اجتماعی از منظر فقه امامیه و حقوق ایران



    دانشجو مهدی خورشیدوند در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سیدمحمدحسن مومنی ، پایان نامه با عنوان "انتظارات اجتماعی زنان بعد از انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر آسیب های اجتماعی از منظر فقه امامیه و حقوق ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    شروع تحولات گسترده جوامع بشری در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، پس از رنسانس و با محوریت تفکر مادی و اومانیستی تمدن غرب، موجب تغییر ارزش‌های سنتی افراد، خانواده‌ها و جوامع بشری شد؛ و در این مسئله به جهت اهمیت یافتن لذات مادی و جنسی، بیشترین تغییرات در مورد دختران و زنان رخ داد، خیلی زود جنبش‌های متعددی برای آزادی و احقاق حقوق زنان در دنیا تشکیل شد که معتقد بودند مردان در طول تاریخ به زن ظلم کرده‌اند و حالا دیگر زن می‌خواهد آزاد باشد و حقوق انسانی خود را کسب کند. این جنبش‌ها که از همان روز اول با محوریت فمینیسم‌ها تشکیل شد، با شعارهای تند و رفتارهای افراطی آنان همراه شد تا موجی از انتظارات گوناگون برای زنان ایجاد کرده؛ به این صورت که با فشار رسانه، ذائقه آن را در بین زنان ایجاد کنند و بعد با فشار نهادهای بین‌المللی، حکومت‌ها و سیاستمداران را وادار به همراهی و پذیرش آن انتظار می‌کنند. ولکن با توجه به حاکمیت اسلام و قانون اساسی اسلامی بر ایران که الهام گرفته از آموزه‌های دینی است، نمی‌توان به صرف فشار رسانه یا نهادهای بین‌المللی، قانون‌نویسی را عرفی کرد؛ بلکه باید با بررسی‌های فقهی و حقوقی، این مطالبات را بررسی کرد و مطالبه حقّ را پذیرفت و مطالبه ناحق و حق­نما را نیز رد کرد. لذا در این پژوهش در حدّ توان به پنج نمونه از انتظاراتی که در تحقیقات کتابخانه‌ای و مصاحبه با برخی اساتید، مورد تأکید قرار گرفته بودند، پرداخته شده است تا در حدّ توان، عیار حقّ یا حقّ‌نما بودن آن‌ها سنجیده شود؛ که در پایان نتایجی را در پی داشت: انتظار حجاب اختیاری، ورود به ورزشگاه و دوچرخه‌سواری بانوان ازجمله انتظارات حقّ‌نماست که باید اذهان را در مورد علل ممنوعیت، موانع و آسیب‌های آن‌ها قانع ساخت؛ و از طرف دیگر انتظاراتی مانند بی‌برنامگی حاکمیت در زمینه مدیریت فرهنگی بانوان و ابهام هویتی و فقدان الگوی مناسب برای دختران از جمله انتظارات حقّی هستند که شایسته است مدیران و مسئولین فرهنگی کشور در این زمینه، قبل از اینکه جامعه ایرانی-اسلامی، به سرنوشت فرهنگی و اجتماعی زنان در غرب مبتلا شوند، چاره‌ای بیندیشند.

      

    Abstract

      Abstract: The beginning of extensive transformations and developments of human societies in the economic, cultural and social fields after the Renaissance with "the centrality of materialistic and humanistic thinking of Western civilization" , caused the change of the classical and traditional values of individuals, families and human societies; And in this issue, due to the importance in the aspects of material and sexual pleasure, therefore the most changes occurred in the field of girls and women ; as a result, many movements for "freedom" and "the issue of women's rights" were formed in the world in response. These movements believed that men have oppressed women throughout the history, and now women want to be free and gain their human rights. These movements, which were formed centered on feminism from the beginning days days, were accompanied by their harsh slogans and extreme behaviors inorder to create a social wave of diverse expectations for women; In this way, with the pressure of the media, they create a desire for it(expectations) among women, and then they force the governments and politicians to accompany and accept those expectations, with the pressure of international institutions and organizations However, due to the Islamic sovereignty and the Islamic constitution of Iran, which is i  ired by religious doctrine, it is not possible to make law writing (law_codification) a "customary" matter just due to the pressure of the media or international institutio   Rather, it is necessary to examine the legislation with jurisprudence and legal studies so accept the correct and rightful claim and expectations and reject the unjust and unjustified ones. Therefore, in this research, as far as possible, five examples of expectations have been discussed; those that we had reached in library research or we had obtained in interviews with some professors and were emphasized by them; we intended to measure their rightness(justifiability) or wrongness(unjustifiability) of them as much as possible; which resulted in the following results at the end: Some of the expectations such as optional hijab, entering the stadiums right and the right of women to ride bicycles are among the unjustifiable expectations that must convince the public mind about the reasons for their prohibition, obstacles and harms; And on the other side, expectations such as solving the govermental plan-lack in the field of women's cultural management and ambiguity in identity and the lack of proper role models for girls that are appropriate for country's managers and cultural officials of the country to find a solution for them especially before the Iranian-Islamic society suffers from the cultural and social destiny of women in the West.