آزیتا روح افزا

آزیتا روح افزا

عنوان پایان‌نامه

بررسی و نقد مدخل های"امام حسن و امام حسین علیهم السلام"در سنت دانشنامه نویسی:مطالعه مقایسه ای مهمترین دانشنامه های انگلیسی و دانشنامه های فارسی زبان



    دانشجو آزیتا روح افزا در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۰ ، به راهنمایی علیرضا اشتری تفرشی ، پایان نامه با عنوان " بررسی و نقد مدخل های"امام حسن و امام حسین علیهم السلام"در سنت دانشنامه نویسی:مطالعه مقایسه ای مهمترین دانشنامه های انگلیسی و دانشنامه های فارسی زبان" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    علیرضا اشتری تفرشی
    استاد مشاور
    علی کربلائی پازوکی
    استاد داور
    سعید طاوسی مسرور
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    الهیات و معارف اسلامی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۷۳
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۱۰۱[۲۹۱۰۱]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۰۲
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع
    ۱۳:۰۰

    چکیده

    در قرون متاخر، اسلام‌پژوهان غربی به پژوهش و مطالعات اسلامی روی آوردند که تحت حمایت و پشتوانه فکری و انگیزه‌های مختلفی چون شرق‌پژوهشی، اسلام‌شناسی و یا حتی کشفیات استعمارگریانه به نگارش دانشنامه‌های تخصصی و یا موضوعی در حوزه اسلام‌شناسی پرداختند.

    در این پژوهش ضمن ترجمه، مدخل‌های حسنین علیهما السلام در دائره المعارف‌های انگلیسی زبان مانند دائره المعارف اسلام، دائره المعارف دین میرچا الیاده و ایرانیکا با استناد به منابع کتابخانه‌ای، مباحث و اهم موضوعات و با تاکید بر سیره نگاری امامان شیعه علیهم السلام با دائره المعارف‌های فارسی زبان مانند دائره المعارف بزرگ اسلامی، دائره المعارف تشیع و دانشنامه جهان اسلام مورد مداقه و قیاس قرار خواهیم داد. از این رهگذر، مسأله اصلی این تحقیق یعنی شناخت رویکردهای هر سنت دانشنامه نگاری و جهان شناسی و روش شناسی هر یک را تبیین خواهیم نمود. هدف این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و تطبیقی، بررسی مطالب آنها در مورد امام حسن و امام حسین علیهما السلام و یافتن نقاط اشتراک و افتراق آنان در این مورد است. نتیجه اینکه اگر چه در مدخل‌های امام حسن و امام حسین علیهما السلام در دانشنامه‌های انگلیسی زبان مطالب زیادی در این مورد گردآوری شده است اما از منابع اهل سنت بیشتر بهره برده‌اند و در مواردی رعایت انصاف نشده و در مواردی هم مقایسه‌های نابجا صورت گرفته است.